Overzicht

Open brief David Jongen: ‘De turbomotor loopt vast in de ziekenhuizen’

• 20 september 2021

In een open brief vraagt David Jongen, ziekenhuisbestuurder van het Zuyderland ziekenhuis en vicevoorzitter van de NVZ, om steun bij de demissionaire regering. Hij geeft aan dat we alleen samen kunnen zorgen dat 'de turbomotor van het ziekenhuis' niet vastloopt.

Foto (kleur) David Jongen

Jongen gaat ervan uit dat we een stevige opleving krijgen van het aantal COVID-patiënten in de ziekenhuizen, aangezien er te veel ongevaccineerden zijn. Momenteel is 25% tot 35% van de IC-capaciteit bezet door COVID-patiënten, en dat zal alleen maar toenemen. Het verder opschalen van de ic-capaciteit tot meer dan 1150 bedden is volgens hem zo goed als kansloos.

De bestuursvoorzitter vraagt dan ook om extra financiële ruimte voor het afsluiten van een goede cao, het inzetten op een hogere vaccinatiegraad en het uitstellen van eventuele versoepelingen. ‘Alleen zo kunnen we de komende maanden als ziekenhuis de boel draaiende houden en de enorme zorgachterstand leveren.’

Lees de volledige open brief hier (PDF).