EFFECTEN VAN DE BEHANDELING BIJ OVERLEVENDEN TESTISCARCINOOM

‘Stimuleer patiënten om zo gezond mogelijk te leven’

• Promotie

Jonge mannen die genezen zijn van testiscarcinoom kunnen nog lange tijd te maken hebben met mogelijke effecten van de behandeling. Vanwege het verhoogde risico op hart- en vaatziekten en tweede primaire tumoren is het stimuleren van een gezonde leefstijl en cardiovasculair risicomanagement aan te bevelen, aldus dr. Sjoukje Lubberts (UMC Groningen).

Omslag (kleur) 'Understanding adverse treatment effects in testicular cancer survivors'
Beeld: evelienjagtman.com (omslag), Pixel Pakhuys (3D-bewerking omslag)

Testiscarcinoom wordt in Nederland jaarlijks bij zo’n 900 mannen vastgesteld, meestal op de leeftijd van 18 tot 35 jaar oud. De behandeling bestaat doorgaans uit orchidectomie, in het geval van metastases gevolgd door cisplatine-combinatiechemotherapie of radiotherapie. ‘Dit is een succesvolle behandeling die al sinds 1976 bestaat’, vertelt dr. Sjoukje Lubberts. ‘Ook mensen met uitgebreide metastasering kunnen genezen met cisplatine-combinatiechemotherapie, afhankelijk van het stadium geneest 80 tot 90 procent. Ze zijn dan nog jong en effecten van de behandeling kunnen invloed hebben op de rest van hun leven en hun gezondheid op lange termijn.’ Deze mannen blijken al op jonge leeftijd hart- en vaatziekten te ontwikkelen, vaker dan mannelijke leeftijdsgenoten.’

Risicofactoren hart- en vaatziekten