TELEMONITORING

‘Hiermee hopen we eerder klachten van patiënten te signaleren’

  • 8 min.
  • Patiëntenzorg

Kunnen digitale hulpmiddelen die vitale waarden en psychosociaal welzijn meten en doorgeven aan zorgverleners de druk op de zorg verlichten? Verschillende ontwikkelaars, onderzoekers en gebruikers denken van wel. Zij zien veel voordelen, maar weten ook dat ze voor succesvolle implementatie verschillende factoren in ogenschouw moeten nemen. ‘Dit is niet voor elke patiëntenpopulatie geschikt.'

Screenshots (kleur) Telemonitoring 1

Steeds meer ziekenhuizen maken gebruik van telemonitoring; door middel van applicaties kunnen ze patiënten op de verpleegafdeling of thuis ondersteunen en monitoren. Zo heeft het Wilhelmina Ziekenhuis Assen in 2020 met behulp van digitaal zorgplatform Luscii de app Onco-Connect ontwikkeld. Deze app verzamelt aan de hand van vragenlijsten informatie van patiënten die chemotherapie of immuuntherapie krijgen, bijvoorbeeld gewicht en lichamelijke en psychosociale klachten die ze zelf doorgeven. Patiënten ontvangen dan gericht advies. Bij ernstige klachten zoals koorts krijgen ze direct het advies om de SEH te bellen. Soms worden klachten doorgestuurd naar oncologieverpleegkundigen, zodat zij hierop kunnen reageren. Verder krijgen patiënten via de app algemene informatie aangeboden, onder meer over bijwerkingen bij chemotherapie, en kunnen ze hun ontwikkeling in de loop van de tijd volgen in grafieken.

&ellipsis;

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?