‘Een MDO-platform is een basisvoorwaarde om te kunnen samenwerken. Het lastige is dat dit nog steeds niet goed is geregeld.’ Fabrizia Ketelaars van het regionale oncologienetwerk voor Zuidoost-Nederland, OncoZON, is bezig met het ontwikkelen van een MDO-platform. Dat is hard nodig, vertelt ze. ‘Het is niet zo dat nu niet wordt overlegd. Het vindt alleen niet op een optimale manier plaats. Je wil patiëntinformatie beschikbaar hebben voor alle deelnemers aan het MDO. Maar we hebben allemaal verschillende EPD’s. Het koppelen van die EPD’s blijkt in de praktijk niet eenvoudig.’ Dus hoe gaat het nu? Mailtjes worden – al dan niet beveiligd – heen en weer gestuurd, secretaresses typen informatie over. ‘Suboptimaal, complex en veel extra handwerk.’
Dat is ook de ervaring in Noordoost-Nederland. Maaike Oonk, gynaecoloog-oncoloog in het UMCG, heeft nog net niet meegemaakt dat voor oncologiebesprekingen de specialisten met z’n allen in de taxi sprongen, een stapel dossiers onder de arm. ‘Toen ik hier begon, waren we net overgestapt op videoconferencing. Maar het aantal patiënten dat we in de regio bespreken – en de complexiteit van die patiënten – is sterk toegenomen. Het belang van een goede informatievoorziening en efficiënte, uniforme overdracht is hoog. Maar voor overleg met Enschede hebben we nu een ander systeem dan voor Friesland en weer een ander systeem voor Groningen.’
Goedkoop en flexibel
Tijdens corona nam digitaal overleg een grote vlucht. Dat schiep een gunstig klimaat voor de ontwikkeling van digitale MDO-platforms. Ook het Integraal Zorgakkoord droeg daaraan bij: digitale uitwisseling en regionaal samenwerken staan op één.
De pilot in Zuidoost-Nederland om met het MDO-platform Vitaly een overkoepelend MDO-systeem te organiseren, verliep echter moeizaam. Ketelaars: ‘We hebben er veel van geleerd. Het platform is toekomstbestendig, er zijn mogelijkheden om EPD’s met elkaar te koppelen en automatisch informatie uit te wisselen. Maar omdat de EPD’s nog niet zover zijn, kunnen we geen gebruik maken van die technologie. Dan heb je eigenlijk een soort uitgeklede versie.’ In Zuidoost-Nederland kiezen ze nu voor een eigen oplossing, gebaseerd op Teams van Microsoft. Vijf ziekenhuizen gaan in een Teamsportaal op uniforme wijze informatie uitwisselen. ‘Teams is eenvoudig in te richten, goedkoop en flexibel. Maar ja, het probleem met Teams is dat het Amerikaans is. Dat betekent dat je met privacy-issues zit. We proberen zoveel mogelijk aan alle eisen en wetgeving te voldoen.’ Deze pilot van zes maanden is bedoeld om ervaring op te doen. Daarna zal de Teams-oplossing voorgelegd worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens.