Communicatie met patiënten verdient structurele aandacht

  • 3 min.
  • Open Podium
  • Opinie
Portretfoto (kleur) dr. Liesbeth van Vliet en Janine Westendorp
Beeld: Bram Belloni; Universiteit Leiden

Artsen kunnen in de arts-patiëntcommunicatie – met de beste bedoelingen en dus volkomen onbedoeld – dingen zeggen die bij patiënten net verkeerd aankomen. Neem het compliment ‘U ziet er goed uit’ aan een patiënt met kanker. De empathie is waardevol, maar het kan voor de patiënt betekenen dat die geen ruimte meer ervaart om te vertellen dat hij of zij zich helemaal niet goed voelt, of onzeker is over het veranderde uiterlijk sinds de ziekte. In onze zoektocht naar literatuur over dit onderwerp ontdekten we dat wel veel was gepubliceerd over hoe communicatie helpend kan zijn voor de patiënt, maar niet hoe die schadelijk kan zijn. Daarom verrichtten we zelf onderzoek naar communicatie van oncologen die schadelijk kan zijn voor patiënten met gevorderde kanker, vanuit het patiëntperspectief. Het leidde tot een publicatie in Cancer1 maar ons doel reikt verder. We willen dat iedere zorgverle

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?