Thuis is er meer rust, meer tijd voor psychosociale zorg’
Dr. Metin Tascilar, internistoncoloog, en Pauline Koobs, operationeel leidinggevende dagbehandeling oncologie in het Isala, Zwolle
Tascilar: ‘We zijn vijf jaar geleden met een klein groepje patiënten begonnen. Ons primaire doel was het verbeteren van het comfort voor patiënten, maar op de tweede plaats stonden het verbeteren van de capaciteit op de dagbehandeling, zodat we minder snel zouden hoeven uitbreiden binnen het ziekenhuis, en het aantrekkelijker maken van het werk van onze verpleegkundigen. We zijn begonnen met nivolumab, maar geven inmiddels ook andere middelen thuis. We wilden het zoveel mogelijk door de eigen verpleegkundigen laten uitvoeren. Aanvankelijk waren de verzekeraars erg enthousiast, die hebben ook meegedacht ‘We zijn in 2017 begonnen, als een van de eerste ziekenhuizen op deze schaal. Iedere patiënt die vanuit de afdeling Medische oncologie behandeld wordt met immuuntherapie mag kiezen voor thuistoediening. Het is nu echt deel van de standaardzorg. Elke maand worden 50 à 60 patiënten thuis behandeld. We zien het als een service voor de patiënten, maar de primaire reden is dat het een oplossing vormt voor het capaciteitsprobleem op de dagbehandeling: door de uitbreiding van de indicaties voor immuuntherapie werd het krap. met een financiële tegemoetkoming. Maar die financiering is er nu niet meer, en we kijken nu kritisch naar hoe we het programma toekomstbestendig kunnen maken.’
Koobs: ‘Er is genoeg animo. We rijden nu met twee auto’s negen routes per week. Gemiddeld zien twee van onze verpleegkundigen vijf patiënten per route. Momenteel kunnen we gemiddeld 150 patiënten per maand thuis behandelen. De verpleegkundigen hebben thuis bij de patiënt ook wat meer rust, en meer tijd voor psychosociale zorg, praten over hoe het met de patiënt gaat. ‘Het is relatief dure zorg. Vanuit de zorgverzekeraar worden we nu aangemoedigd om de banden met de thuiszorg aan te halen. We hebben daarom besloten dat we nu meer zorg gaan aanbieden op onze buitenpoli’s, in plaats van bij de patiënt thuis. Dit willen we samen met thuiszorgorganisatie Vérian gaan doen. Op de buitenpoli kunnen patiënten nog steeds makkelijker parkeren en hoeven ze minder ver te reizen, maar kunnen onze verpleegkundigen ook efficiënter patiënten zien.’
Tascilar: ‘Op de lange termijn ziet het financiële plaatje er beter uit, er is zo minder noodzaak voor uitbreiding binnen het ziekenhuis. Al met al staan we nog steeds achter het programma, ook al is het inmiddels veranderd in “dicht-bij-huis-toediening” in plaats van “thuistoediening”.
De primaire reden is het capaciteitsprobleem op de dagbehandeling
Dr. Marye Boers-Sonderen, internistoncoloog in het Radboudumc, Nijmegen
‘We zijn in 2017 begonnen, als een van de eerste ziekenhuizen op deze schaal. Iedere patiënt die vanuit de afdeling Medische oncologie behandeld wordt met immuuntherapie mag kiezen voor thuistoediening. Het is nu echt deel van de standaardzorg. Elke maand worden 50 à 60 patiënten thuis behandeld. We zien het als een service voor de patiënten, maar de primaire reden is dat het een oplossing vormt voor het capaciteitsprobleem op de dagbehandeling: door de uitbreiding van de indicaties voor immuuntherapie werd het krap. met een financiële tegemoetkoming. Maar die financiering is er nu niet meer, en we kijken nu kritisch naar hoe we het programma toekomstbestendig kunnen maken.’
We hebben ook een tekort aan verpleegkundigen, dus de thuistoediening wordt bij ons uitgevoerd door verpleegkundigen van het gezondheidsbedrijf Brocacef. Zij hebben ook oncologieverpleegkundigen in dienst. Voor mij als oncoloog verschilt de zorg voor mensen die in het ziekenhuis of thuis behandeld worden niet. ‘We hebben veel onderzoek gedaan naar het financiële plaatje. Wij betalen Brocacef voor alle toedieningen, maar sparen geld uit op de uitbreiding van de dagbehandeling. Per saldo kost het geld, wat het Radboudumc nu zelf betaalt. Ik vind het lastig dat de discussies vooral gaan over de kosten die het ziekenhuis maakt, terwijl thuistoediening juist ook veel oplevert voor de patiënten en hun mantelzorgers: die hoeven geen vrij te nemen, hebben minder reistijd, bezetten minder parkeerplekken, staan minder in files. Het zou fijn zijn als de verzekeraar daar ook aandacht voor zou hebben.
‘We zien al jaren in enquêtes terug dat de patiënten erg tevreden zijn over de thuistoediening. Wat mij betreft loopt het programma erg goed, helemaal nu de Brocacef-verpleegkundigen ook in ons patiëntendossier kunnen werken. Het is jammer dat we, doordat er geen vergoeding is voor de hogere kosten die we maken, niet kunnen uitbreiden naar andere middelen en patiëntengroepen.’