PATIËNTEN ERVAREN BARRIÈRES BIJ HET UITEN VAN ZORGEN TIJDENS CONSULT

‘Emotie en informatie beïnvloeden elkaar’

  • 7 min.
  • Promotie

Niet alle oncologiepatiënten kunnen hun zorgen over psychosociale aspecten goed uiten tijdens gesprekken met hun zorgverlener. Promovenda Kim Brandes bracht in kaart welke barrières patiënten daarbij ervaren. Uit haar onderzoek blijkt dat voor patiënten zorgen en emoties niet los te koppelen zijn van informatievoorziening. Communicatiehulpmiddelen kunnen ondersteuning bieden bij het uiten van hun zorgen.

Het communiceren van zorgen door kankerpatiënten is lange tijd een onderbelicht onderwerp geweest. Bestaande communicatiehulpmiddelen zijn vooral gericht op het medische gedeelte. Dat vormde voor Brandes de aanleiding voor haar promotieonderzoek. ‘Het doel was om te ontrafelen waarom patiënten er moeite mee hebben om de psychologische kant of hun emoties te beschrijven als ze bij een arts of een andere zorgverlener zijn en na te gaan of daar dan verschillen in zitten. Als we die factoren weten: hoe kunnen we dan het beste hulpmiddelen ontwikkelen om die belemmeringen weg te nemen bij patiën

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?