The impact of chemo-therapy-induced peripheral neuropathy; clinical studies and quality of life

  • 1 min.
  • Wetenschap

Tjeerd J. Postma, Vrije Universiteit Amsterdam, 16 oktober 1998

Bij hogere doseringen van cisplatin, paclitaxel of vincristine treden bij het overgrote deel van de patiënten neuropathieën op. De promovendus beschrijft de dosisafhankelijkheid van door paclitaxel geïnduceerde neuropathie. Bij patiënten die met respectievelijk 135, 175 en 250-300 mg/m2 paclitaxel werden behandeld, had 50, 79 en 100 procent last van neuropathische klachten. Omdat er nog geen goede methode bestaat om de ernst van de neuropathie te kwantificeren, heeft Postma bekeken welke methode in aanmerking zou komen. Hij evalueerde vier toxiciteitsschalen waarmee de arts de ernst van de neuropathie scoort. De resultaten van de schalen bleken onderling vrij matig vergelijkbaar. Postma zag in een kwantificering van de klachten door de patiënt zelf een nieuwe, veelbelovende methode. Hij gaf een eerste aanzet tot de ontwikkeling van d

Maak een gratis account aan en krijg toegang tot alle artikelen

Account aanmaken

Heeft u al een account?